Elisan päätelaitemarkkinoinnin tiimi ja ToinenPHD mediatoimisto halusivat syksyllä 2023 laajentaa nuoria aikuisia tavoittavaa kanavavalikkoa. Nuorissa aikuisissa nähtiin potentiaalia monestakin eri syystä.
Ensinnäkin audiotuotteiden (kuulokkeet, kaiuttimet) myynnissä oltiin nähty läpi vuoden positiivista kasvua ja edullisemman pään älypuhelintenkin myynti oli vetänyt hyvin. Nämä kategoriat olivat siis Elisalla tuotevalikoimaltaan ja hintapisteiltään ilmeisen toimivia, ja niiden nähtiin sopivan oikein hyvin myös nuorille aikuisille. Toiseksi, vaikka Elisa on pitkät perinteet omaava päätelaitteiden myyjä, sen preferenssi nuoremman väen keskuudessa vaati kehittämistä. Kolmanneksi, nuoret kuluttajat kasvavat pian ostovoimaisiksi aikuisiksi, joten Elisa halusi kasvattaa kohtaamisia tässä kohderyhmässä brändillisessäkin mielessä vaikka suoraa myyntiä ei saataisikaan aikaiseksi.
TikTok- ja Snapchat -mainonnasta oli kerrytetty hyviä tuloksia taktisessa kampanjassa, Haukatuissa hinnoissa, kesällä 2023. Jodel päätettiin ottaa testinä mukaan kahteen taktiseen kampanjaan: Haukatut hinnat syyskuussa ja Single’s Day marraskuussa. Haukatut hinnat valittiin mukaan kanavan testaamiseksi muita nuorten aikuisten käyttämiä medioita vastaan, Single’s Day taas oli tutkimusdatan pohjalta etenkin nuorten aikuisten suosima ostosesonki.
Kampanjoissa päädyttiin kokeilemaan kahta eri lähestymistapaa. Haukatut hinnat toteutettiin taktisemmalla kuva-aineistolla ja mainontaa pyöritettiin Display-mainonnalla koko kampanjan ajan. Single’s Day taas haluttiin tehdä osallistavammalla toteutuksella, joten Single’s Daylle 11.11. varattiin Boosted Post valtakunnallisesti.
Luovan ideointi lähti siitä perusperiaatteesta, että mainoksen tulee noudattaa Jodelin ilmettä. Onneksi sekä Elisalla että ToinenPHD:lla oli tiimissä aktiivisia jodlaajia. Improve Median esimerkkien avulla Elisan sisältötiimi hahmotteli jodlaukselta näyttävän aineistopohjan, joka kuitenkin täytti myös Elisan brändiohjeistuksen kriteerit.
Haukattujen hintojen osalta mukaan haluttiin myös kampanjan tunnus, alegaattori-krokotiili. Elisan sisältötiimiltä tuli idea kytkeä mainos tarjoustutka-kanavaan, minkä uskottiin lisäävän mainoksen huomioarvoa. Mainostekstit kirjoitettiin tarjoustutka-kanavan hengessä – onneksi kanavan seuraajia oli sisältötiimissä mukana. A/B-testinä kampanjaan laitettiin myös toinen mainos, joka oli perinteisempi Haukattujen Hintojen tarjousmainos.
Single’s Dayn Boosted Postiin ToinenPHD suositteli lisättäväksi interaktiivisen elementin. Alkuun poll-vastausvaihtoehdoksi mietittiin tuotenimiä tarjouslaitteiden joukosta, mutta merkkirajojen myötä vastausvaihtoehdot vaihdettiin yleisemmiksi termeiksi. Mainosteksti uusittiin muutamaan kertaan, mutta lopulta Jodelia käyttävät Elisan sisältötiimiläiset sekä ToinenPHD:n somesuunnittelija saivat luoduksi vetävän tekstin, joka linkittyi vahvasti Single’s Dayn teemaan.
Haukattujen hintojen tuloksiin oltiin erittäin tyytyväisiä. Jodel toi Google Analyticsin mukaan somekanavien isoimman liikennemäärän, ja se oli laadukkaampaa liikennettä kuin TikTok tai Snapchat toivat. Lisäksi analytiikkaan kirjautui yhdeksän myyntiä verkkokaupassa, joskin ROMI jäi vielä ensiyrittämällä miinusmerkkiseksi. Myös mediametriikan näkökulmasta kampanja oli hyvin onnistunut, sillä klikkiprosentti oli somekanavista parhain. Koko Jodel-kampanjan klikkiprosentti 0,97% oli selvästi yli benchmarkin (0,30 %). Klikkauksia kertyi lähes 10 000 mutta CPC oli silti edullinen 0,80 €. Jodelin tyyliä noudatteleva luova toimi selvästi paremmin – klikkiprosentti oli 1,72 % kun taas perinteisellä tarjousmainoksella se oli 0,22 %.
Single’s Dayn interaktiivinen toteutus keräsi huikean 8,07 % interaktioprosentin, kun benchmark on 1-5% välillä. Suosituin vastausvaihtoehto oli uusi puhelin 2 048 vastauksella, ja kokonaisuudessaan vastauksia polliin saatiin 4 829 kpl. Postaus sai myös 391 upvotea. Tämän lisäksi ilahduttavaa oli, että mainoksen kautta saatiin myös 1 592 klikkausta sivustolle, ja se oli kampanjan toisiksi eniten liikennettä tuonut digimedia. Liikenteen laadussa se voitti jälleen verrokkikanavat, ja analytiikkaan kirjautui myös 3 myyntitapahtumaa verkkokaupassa.
Marketing Lead
Elisa
Marketing Specialist
Elisa
Marketing Coordinator
Elisa
Specialist, Paid Social
ToinenPHD
Client Manager
ToinenPHD